Norwegians inntreden i Argentina markerer politisk veiskille

OSLO 20160609.
Kong Harald tar imot Argentinas nye ambassadør Monica Liliana Maria Victoria Dinucci til høytidelig audiens på slottet torsdag.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Utgående ambassadør Monica Dinucci (t.h.) møter HM Kong Harald V (t.v). Foti: NTB Scanpix
 

Monica Dinucci har vært Argentinas ambassadør i Oslo det siste året. Innen hun returnerer til hjemlandet i midten av juni deler hun sine tanker om argentinsk luftfartspolitikk i forbindelse med Norwegians inntreden i det argentinske markedet innen utgangen av 2017. "Vi ønsker Norwegian velkommen til landet vårt, og vår luftfartspolitikk er et resultat av en større politisk omveltning siden President Mauricio Macri og hans regjering ble valgt," forklarer Dinucci. 

Siden økonomien kollapset med smertefull devaluering i 2001 har Argentina vært gjennom vanskelige økonomiske tider. Regjeringen til tidligere og nå avdøde President Nestor Kirchner og senere hans kone og enke Cristina Fernandez de Kirchner styrte landet i 12 år, og forsøkte å bygge opp landet og beskytte landets valuta (peso) med proteksjonistiske virkemidler som høye importbarrierer og restriskjoner som gjorde det vanskelig for vanlige argentinere å veskle inn pengene sine i Dollar eller Euro. Resultatet var en dynamisk og fryktløs svartebørs, hyppig devaluering, stigende inflasjon og priser, samt redusert tilgang for Argentina til internasjonale kredittmarkeder. I tillegg vegret internasjonale bedrifter seg for å investere i landet.

Ved siste presidentvalg i November 2015 hadde flertallet av Argentinas befolkning fått nok og valgte tidligere forretningsmann og provinsguvernør Mauricio Macri fra hans nye politiske parti PRO til landets nye president. "En viktig oppgave var og er å vise at Argentina var klare til å returnere til verdensmarkedet på like primisser som andre land, slik at vi kan tiltrekke oss nødvendige investeringer for å bygge opp landet," fortsetter Dinucci.

I forbindelse med luftfart og samferdsel generelt har Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos beskrevet Argentina som en "uslepen diamant" i den forstand at det er plass til flere aktører. I tillegg til at markedet domineres av statseide Aerolineas Argentinas (medlem av SkyTeam-alliansen  sammen med Air France-KLM) og brasiliansk-chilenske LATAM (medlem av oneworld-alliansen sammen med British Airways og Finnair), er prisene på flybilletter så høye at argentinere flest foretrekker å reise timevis med sin egen bil eller med buss. Lavprisfly er i så måte et nytt konsept i Argentina og store deler av Latin-Amerika.

Norwegian er ikke det eneste lavprisselskapet som har oppdaget den "uslepne diamanten". Andre nye selskaper inkluderer FlyBondi (som drives av flyselsapgründer og tidligere JPMorgan Chase-medarbeider Julian Cook) og Alas del Sur. "Dette er et resultat av Argentinas gradvise overgang fra et proteksjonistisk marked til et åpent marked," sier Dinucci. "I tillegg er det avgjørende å ha en effektiv transportinfrastruktur for både passasjerer og frakt for å bygge opp økonomien slik vi ønsker," fortsetter ambassadøren.

Argentinsk luftfart, derimot,  regulert og ethvert flyselskap må formelt søke om tillatelse om å kunne åpne en ny flyrute i Argentina. Man har ingen planer om en snarling liberarisering av markedet som ligner den som fant sted i USA i 1978 eller i EU i 1992. Tilsvarende er det ingen planer om (del)privatisering av Aerolineas Argentinas. "Selv om vi ønsker en snarling gjenåpning av den argentinske økonomien er det viktig at vi tar denne prosessen gradvis, slik at både eksisterende  og nye aktører har mulighet til å tilpasse seg på en håndterbar og produktiv måte," konkluderer Dinucci.

Prosessen er uansett i gang, og allerede innen slutten av 2017 vil både argentinske og utenlandske tilreisende passasjerer ha et helt annet utvalg av flyselsaper og flyruter i Argentina enn i dag.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits