hits

Norwegians inntreden i Argentina markerer politisk veiskille

OSLO 20160609.
Kong Harald tar imot Argentinas nye ambassadr Monica Liliana Maria Victoria Dinucci til hytidelig audiens p slottet torsdag.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Utgende ambassadr Monica Dinucci (t.h.) mter HM Kong Harald V (t.v). Foti: NTB Scanpix
 

Monica Dinucci har vrt Argentinas ambassadr i Oslo det siste ret. Innen hun returnerer til hjemlandet i midten av juni deler hun sine tanker om argentinsk luftfartspolitikk i forbindelse med Norwegians inntreden i det argentinske markedet innen utgangen av 2017. "Vi nsker Norwegian velkommen til landet vrt, og vr luftfartspolitikk er et resultat av en strre politisk omveltning siden President Mauricio Macri og hans regjering ble valgt," forklarer Dinucci. 

Siden konomien kollapset med smertefull devaluering i 2001 har Argentina vrt gjennom vanskelige konomiske tider. Regjeringen til tidligere og n avdde President Nestor Kirchner og senere hans kone og enke Cristina Fernandez de Kirchner styrte landet i 12 r, og forskte bygge opp landet og beskytte landets valuta (peso) med proteksjonistiske virkemidler som hye importbarrierer og restriskjoner som gjorde det vanskelig for vanlige argentinere veskle inn pengene sine i Dollar eller Euro. Resultatet var en dynamisk og fryktls svartebrs, hyppig devaluering, stigende inflasjon og priser, samt redusert tilgang for Argentina til internasjonale kredittmarkeder. I tillegg vegret internasjonale bedrifter seg for investere i landet.

Ved siste presidentvalg i November 2015 hadde flertallet av Argentinas befolkning ftt nok og valgte tidligere forretningsmann og provinsguvernr Mauricio Macri fra hans nye politiske parti PRO til landets nye president. "En viktig oppgave var og er vise at Argentina var klare til returnere til verdensmarkedet p like primisser som andre land, slik at vi kan tiltrekke oss ndvendige investeringer for bygge opp landet," fortsetter Dinucci.

I forbindelse med luftfart og samferdsel generelt har Norwegians administrerende direktr Bjrn Kjos beskrevet Argentina som en "uslepen diamant" i den forstand at det er plass til flere aktrer. I tillegg til at markedet domineres av statseide Aerolineas Argentinas (medlem av SkyTeam-alliansen  sammen med Air France-KLM) og brasiliansk-chilenske LATAM (medlem av oneworld-alliansen sammen med British Airways og Finnair), er prisene p flybilletter s hye at argentinere flest foretrekker reise timevis med sin egen bil eller med buss. Lavprisfly er i s mte et nytt konsept i Argentina og store deler av Latin-Amerika.

Norwegian er ikke det eneste lavprisselskapet som har oppdaget den "uslepne diamanten". Andre nye selskaper inkluderer FlyBondi (som drives av flyselsapgrnder og tidligere JPMorgan Chase-medarbeider Julian Cook) og Alas del Sur. "Dette er et resultat av Argentinas gradvise overgang fra et proteksjonistisk marked til et pent marked," sier Dinucci. "I tillegg er det avgjrende ha en effektiv transportinfrastruktur for bde passasjerer og frakt for bygge opp konomien slik vi nsker," fortsetter ambassadren.

Argentinsk luftfart, derimot,  regulert og ethvert flyselskap m formelt ske om tillatelse om kunne pne en ny flyrute i Argentina. Man har ingen planer om en snarling liberarisering av markedet som ligner den som fant sted i USA i 1978 eller i EU i 1992. Tilsvarende er det ingen planer om (del)privatisering av Aerolineas Argentinas. "Selv om vi nsker en snarling gjenpning av den argentinske konomien er det viktig at vi tar denne prosessen gradvis, slik at bde eksisterende  og nye aktrer har mulighet til tilpasse seg p en hndterbar og produktiv mte," konkluderer Dinucci.

Prosessen er uansett i gang, og allerede innen slutten av 2017 vil bde argentinske og utenlandske tilreisende passasjerer ha et helt annet utvalg av flyselsaper og flyruter i Argentina enn i dag.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar