Norges eldste kommersielle flyplass er 80 år

Som Norges første kommersielle lufthavn med rullebane av betong ble Stavanger lufthavn, Sola offisielt åpnet av Hans Majestet Kong Haakon VII over to regntunge dager i slutten av mai 1937. Siden da har Sola, etter mange opp- og nedturer, vokst seg til å bli en viktig internasjonal flyplass i Norden. Helgen 10. og 11. juni ble 80-åringen feiret med et storslått flystevne med flyakrobatikk og utstillinger. Luftfartsbloggen var til stede på stevnets første dag, og kom blant annet i samtale med to herrer som hadde opplevd flyplassåpningen som barn for 80 år siden.

Utstilling

Luftfartsbloggen ankom stevneområdet tidlig lørdag formiddag sammen med fotograf Kjell Ringstrand, morgentåken lettet og det sedvanlige vestlandske regnværet uteble. På stevneområdet sto mange fly og helikoptere til utstilling. Blant disse var en militær versjon av langdistanseflyet DC-10 fra det nederlandske luftforsvaret, Eurofighter, F-16 fra det norske Luftforsvaret, klassiske fly og mikrofly. Et trekkplaster blant flyene var Boeing 737-800-baserte P-8 Poseidon (i US Navys farger), som Luftforsvaret har bestilt som arvtager etter Orion-flyene. Boeing hadde også stand i hangaren ved siden av med videoer og bilder. Helikopterfabrikanten Sikorsky kunne også tilby publikum tilsvarende og CHC Helikopterservice og Bristow stilte med hver sitt Sikorsky S-92 helikopter, som frakter oljearbeidere fra land til installasjoner i Nordsjøen. Et trekkplaster blant helikopterne var Luftforsvarets nye AW101 redningshelikopter, som skal erstatte Sea King-flåten.

 

Boeing P-8 Poseidon skal erstatte Forsvarets Orion-fly. Foto: Stian Sangvig

Oppvisning

I løpet av dagen fant en rekke oppvisninger sted med klassiske (for eksempel Catalina, Spitfire og Saab Safir) og operative fly (Lockheed C-130 Hercules, F-16 og en Boeing 737-800 fra Norwegian), samt falskjermhopping av Stavanger Fallskjermklubb fra en DC-3 Dakota. I tillegg stilte Frecce Triccolore fra det italienske Luftforsvaret, Breitling Jet Team fra Sveits og norske Yellow Sparrows display team (fire Saab Safari treningsfly) opp med akrobatikkshow til glede for publikum. Et tungt skydekke dempet italienernes show noe, men man fikk se imponerende formasjoner fra dem. 'Speakers' Morten Nesvik fra NRK Rogaland og pilot Rolf Liland holdt publikum informert om dagens hendelser på en informative og underholdende måte.


Italienske Freccia Triccolore i formasjon over stevneområdet. Foto: Kjell Ringstrand

Historisk tilbakeblikk

Etter at Frecce Triccolore avsluttet sin oppvisning for dagen satte Luftfartsbloggen seg ned med pensjonist og tidligere Oberstløytnant Carl Johan Raugstad, som var til stede på åpningen av flyplassen for over 80 år siden, og kunne således bidra med et historisk perspektiv. Raugstad hadde en glitrende karriere i Luftforsvaret, og pensjonerte seg etter 40 års tjeneste i februar 1989. Pensjonist og tidligere eier av den tradisjonsrike og nå nedlagte klesforretningen Hauge på Torget i hjertet av Stavanger kom innom senere og deltok i samtalen. Selv om de ikke hadde rundet ti år, husker begge åpningsstevnet godt. "Jeg husker spesielt godt det store tyske Junker-flyet Feldmarschall von Hindenburg og den tragiske dødsulykken som satte en brå stopper for resten av åpningsstevnet på dets andre dag," mimret Raugtad. "Selv husker jeg godt Kongens åpning og alle menneskene som møtte opp til tross for det dårlige været," kommenterte Hauge.


Per Hauge (t.v.) og Carl Johan Raugstad var til stede da flyplassen åpnet i mai 1937. Foto: Stian Sangvig

Stavanger Lufthavn, Sola i dag

Mellom oppvisninger landet og lettet passasjerfly fra selskaper som Norwegian, SAS, Widerøe, British Airways og KLM fra og til destinasjoner i inn- og utland. Aktører som Icelandair, AirBaltic, Vueling og Wizz flyr også til Sola. Dette minner om at Stavanger lufthavn er en travel lufthavn i nordisk målestokk med ca. 4,5 millioner passasjerer i året. En annen fjær i hatten for Sola er Lufthansas ukentlige fraktrute fra Houston til Sola med en Boeing 777-F, og lørdag gjorde Lufthansa en 'low pass' for publikum før det store fraktflyet landet som normalt. "Denne utviklingen er en refleksjon av Stavanger-regionens betydning som Norges oljehovedstad, og oljepriser vil nok fortsette å påvirke rutetilbudet fra Sola en stund fremover," konkluderte Raugstad.

Boeing 777-F fra Lufthansa Cargo i 'low pass' over stevneområdet. Foto: Kjell Ringstrand

3 kommentarer

14.06.2017 kl.10:09

Norges eldste flyplass ligger på Kjeller og blir 115 år i år.

kåre jacobsen

14.06.2017 kl.18:31

Kjeller flyplass, i Skedsmo kommune, er Norges første flyplass . Åpnet i 1912, og er dermed 105 år gammel .

Per Berge

15.06.2017 kl.00:15

Tullprat. Kjeller er Norges første flyplass, å ikke bare det men av verdens første. Sola var Norges første kommersielle flyplass. Så inntil du har redigert leser jeg ikke saken.

Mvh en uhelbredelig flydiot.

Skriv en ny kommentar

hits