hits

Norges eldste kommersielle flyplass er 80 r

Som Norges frste kommersielle lufthavn med rullebane av betong ble Stavanger lufthavn, Sola offisielt pnet av Hans Majestet Kong Haakon VII over to regntunge dager i slutten av mai 1937. Siden da har Sola, etter mange opp- og nedturer, vokst seg til bli en viktig internasjonal flyplass i Norden. Helgen 10. og 11. juni ble 80-ringen feiret med et storsltt flystevne med flyakrobatikk og utstillinger. Luftfartsbloggen var til stede p stevnets frste dag, og kom blant annet i samtale med to herrer som hadde opplevd flyplasspningen som barn for 80 r siden.

Utstilling

Luftfartsbloggen ankom stevneomrdet tidlig lrdag formiddag sammen med fotograf Kjell Ringstrand, morgentken lettet og det sedvanlige vestlandske regnvret uteble. P stevneomrdet sto mange fly og helikoptere til utstilling. Blant disse var en militr versjon av langdistanseflyet DC-10 fra det nederlandske luftforsvaret, Eurofighter, F-16 fra det norske Luftforsvaret, klassiske fly og mikrofly. Et trekkplaster blant flyene var Boeing 737-800-baserte P-8 Poseidon (i US Navys farger), som Luftforsvaret har bestilt som arvtager etter Orion-flyene. Boeing hadde ogs stand i hangaren ved siden av med videoer og bilder. Helikopterfabrikanten Sikorsky kunne ogs tilby publikum tilsvarende og CHC Helikopterservice og Bristow stilte med hver sitt Sikorsky S-92 helikopter, som frakter oljearbeidere fra land til installasjoner i Nordsjen. Et trekkplaster blant helikopterne var Luftforsvarets nye AW101 redningshelikopter, som skal erstatte Sea King-flten.

 

Boeing P-8 Poseidon skal erstatte Forsvarets Orion-fly. Foto: Stian Sangvig

Oppvisning

I lpet av dagen fant en rekke oppvisninger sted med klassiske (for eksempel Catalina, Spitfire og Saab Safir) og operative fly (Lockheed C-130 Hercules, F-16 og en Boeing 737-800 fra Norwegian), samt falskjermhopping av Stavanger Fallskjermklubb fra en DC-3 Dakota. I tillegg stilte Frecce Triccolore fra det italienske Luftforsvaret, Breitling Jet Team fra Sveits og norske Yellow Sparrows display team (fire Saab Safari treningsfly) opp med akrobatikkshow til glede for publikum. Et tungt skydekke dempet italienernes show noe, men man fikk se imponerende formasjoner fra dem. 'Speakers' Morten Nesvik fra NRK Rogaland og pilot Rolf Liland holdt publikum informert om dagens hendelser p en informative og underholdende mte.


Italienske Freccia Triccolore i formasjon over stevneomrdet. Foto: Kjell Ringstrand

Historisk tilbakeblikk

Etter at Frecce Triccolore avsluttet sin oppvisning for dagen satte Luftfartsbloggen seg ned med pensjonist og tidligere Oberstlytnant Carl Johan Raugstad, som var til stede p pningen av flyplassen for over 80 r siden, og kunne sledes bidra med et historisk perspektiv. Raugstad hadde en glitrende karriere i Luftforsvaret, og pensjonerte seg etter 40 rs tjeneste i februar 1989. Pensjonist og tidligere eier av den tradisjonsrike og n nedlagte klesforretningen Hauge p Torget i hjertet av Stavanger kom innom senere og deltok i samtalen. Selv om de ikke hadde rundet ti r, husker begge pningsstevnet godt. "Jeg husker spesielt godt det store tyske Junker-flyet Feldmarschall von Hindenburg og den tragiske ddsulykken som satte en br stopper for resten av pningsstevnet p dets andre dag," mimret Raugtad. "Selv husker jeg godt Kongens pning og alle menneskene som mtte opp til tross for det drlige vret," kommenterte Hauge.


Per Hauge (t.v.) og Carl Johan Raugstad var til stede da flyplassen pnet i mai 1937. Foto: Stian Sangvig

Stavanger Lufthavn, Sola i dag

Mellom oppvisninger landet og lettet passasjerfly fra selskaper som Norwegian, SAS, Widere, British Airways og KLM fra og til destinasjoner i inn- og utland. Aktrer som Icelandair, AirBaltic, Vueling og Wizz flyr ogs til Sola. Dette minner om at Stavanger lufthavn er en travel lufthavn i nordisk mlestokk med ca. 4,5 millioner passasjerer i ret. En annen fjr i hatten for Sola er Lufthansas ukentlige fraktrute fra Houston til Sola med en Boeing 777-F, og lrdag gjorde Lufthansa en 'low pass' for publikum fr det store fraktflyet landet som normalt. "Denne utviklingen er en refleksjon av Stavanger-regionens betydning som Norges oljehovedstad, og oljepriser vil nok fortsette pvirke rutetilbudet fra Sola en stund fremover," konkluderte Raugstad.

Boeing 777-F fra Lufthansa Cargo i 'low pass' over stevneomrdet. Foto: Kjell Ringstrand

3 kommentarer

Norges eldste flyplass ligger p Kjeller og blir 115 r i r.

Kjeller flyplass, i Skedsmo kommune, er Norges frste flyplass . pnet i 1912, og er dermed 105 r gammel .

Tullprat. Kjeller er Norges frste flyplass, ikke bare det men av verdens frste. Sola var Norges frste kommersielle flyplass. S inntil du har redigert leser jeg ikke saken.

Mvh en uhelbredelig flydiot.

Skriv en ny kommentar