Sommerlige kanselleringer av flyavganger

OSLO 20170511.
Norwegian og SAS fly på Gardermoen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Boeing 737-800 fra Norwegian med Boeing 737-600 fra SAS I bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix

Til flere Norwegian-passasjerers frustrasjon har starten på sommersesongen vært preget av flere kanselleringer av fly grunnet pilotmangel. Også i år har mange argumentert at Norwegians strategi med midlertidig ansatte piloter har resultert i kansellerte fly med ulykkelige barnefamilier, idrettsforeninger og skolekorps strandet på flere flyplasser. Så langt har Norwegians respons til pressens omtale både på spalteplass og lederplass vært beklagelser med løfter om bot og bedring, inkludert fast ansettelse av flere piloter (som kan sees på selskapets karrieresider på nettet).

Likevel har flere reisende tilsynelatende en tendens til å glemme fjorårets kanselleringer når sommerferien planlegges og lar seg forføre av lavprisselskapenes forlokkende lave priser. Norwegians stabile passasjervekst over flere år kan gi inntrykk av nettopp dette. Selv om pressens omtale av Norwegian som nevnt har vært negativ, har responsen i kommentarfeltene vært litt mer blandet. Flere lesere tar Norwegian i forsvar og argumenterer at selskapet får urettferdig mye pepper i forhold til andre flyselskaper når kansellering og overbooking forekommer. På en spalteplass hvor VGs lesere kan dele sine dårlige reiseopplevelser kritiseres flere kjente og tradisjonelle flyseselskaper for manglende informasjon og dårlig service ved overbooking og kansellering.

Uansett hvilket flyselskap som kansellerer og/eller overbooker tar man en risiko i tap av omdømme og inntekter når det går galt, selv om man i markedsføring lærer at noen mener at det er "no such thing as bad publicity". Enhver kunde som ikke får det han eller hun betaler for vil med rette uttrykke skuffelse og sinne uansett hvilket produkt eller tjeneste som ikke blir levert. Da er det en selvfølge at leverandøren forplikter seg til å ta ansvar. Dersom et flyselskap bommer ofte nok, vil det før eller senere komme reaksjoner både fra passasjerer og aksjonærer. Selv om omsetning for mange lavprisaktører og tradisjonelle flyselskaper er økende med dagens lave oljepriser, uttrykker flere aksje- og børsanalytikere bekymring over at inntjening per passasjer er synkende.

Uansett er prispresset fortsatt høyt etter flere tiår med lavprisfly i Europa og Nord-Amerika. I tillegg til at ethvert flyselskap (som enhver produkt- og tjenesteleverandør) har et ansvar for å levere det kundene betaler for, bør kanskje reisende også spørre seg selv hva de er villige til å betale (eller ofre om man vil) for å opprettholde (eller ytterligere redusere) dagens prisnivå for flyturen til drømmeferien.

Relaterte artikler:

http://www.nettavisen.no/mener/norwegian-er-farlig-nr-ved-a-lure-passasjerene/3423353037.html

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits