hits

Sommerlige kanselleringer av flyavganger

OSLO 20170511.
Norwegian og SAS fly p Gardermoen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Boeing 737-800 fra Norwegian med Boeing 737-600 fra SAS I bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix

Til flere Norwegian-passasjerers frustrasjon har starten p sommersesongen vrt preget av flere kanselleringer av fly grunnet pilotmangel. Ogs i r har mange argumentert at Norwegians strategi med midlertidig ansatte piloter har resultert i kansellerte fly med ulykkelige barnefamilier, idrettsforeninger og skolekorps strandet p flere flyplasser. S langt har Norwegians respons til pressens omtale bde p spalteplass og lederplass vrt beklagelser med lfter om bot og bedring, inkludert fast ansettelse av flere piloter (som kan sees p selskapets karrieresider p nettet).

Likevel har flere reisende tilsynelatende en tendens til glemme fjorrets kanselleringer nr sommerferien planlegges og lar seg forfre av lavprisselskapenes forlokkende lave priser. Norwegians stabile passasjervekst over flere r kan gi inntrykk av nettopp dette. Selv om pressens omtale av Norwegian som nevnt har vrt negativ, har responsen i kommentarfeltene vrt litt mer blandet. Flere lesere tar Norwegian i forsvar og argumenterer at selskapet fr urettferdig mye pepper i forhold til andre flyselskaper nr kansellering og overbooking forekommer. P en spalteplass hvor VGs lesere kan dele sine drlige reiseopplevelser kritiseres flere kjente og tradisjonelle flyseselskaper for manglende informasjon og drlig service ved overbooking og kansellering.

Uansett hvilket flyselskap som kansellerer og/eller overbooker tar man en risiko i tap av omdmme og inntekter nr det gr galt, selv om man i markedsfring lrer at noen mener at det er "no such thing as bad publicity". Enhver kunde som ikke fr det han eller hun betaler for vil med rette uttrykke skuffelse og sinne uansett hvilket produkt eller tjeneste som ikke blir levert. Da er det en selvflge at leverandren forplikter seg til ta ansvar. Dersom et flyselskap bommer ofte nok, vil det fr eller senere komme reaksjoner bde fra passasjerer og aksjonrer. Selv om omsetning for mange lavprisaktrer og tradisjonelle flyselskaper er kende med dagens lave oljepriser, uttrykker flere aksje- og brsanalytikere bekymring over at inntjening per passasjer er synkende.

Uansett er prispresset fortsatt hyt etter flere tir med lavprisfly i Europa og Nord-Amerika. I tillegg til at ethvert flyselskap (som enhver produkt- og tjenesteleverandr) har et ansvar for levere det kundene betaler for, br kanskje reisende ogs sprre seg selv hva de er villige til betale (eller ofre om man vil) for opprettholde (eller ytterligere redusere) dagens prisniv for flyturen til drmmeferien.

Relaterte artikler:

http://www.nettavisen.no/mener/norwegian-er-farlig-nr-ved-a-lure-passasjerene/3423353037.html

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar