hits

Blogg

Sommerlige kanselleringer av flyavganger

OSLO 20170511.
Norwegian og SAS fly p Gardermoen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Boeing 737-800 fra Norwegian med Boeing 737-600 fra SAS I bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix

Til flere Norwegian-passasjerers frustrasjon har starten p sommersesongen vrt preget av flere kanselleringer av fly grunnet pilotmangel. Ogs i r har mange argumentert at Norwegians strategi med midlertidig ansatte piloter har resultert i kansellerte fly med ulykkelige barnefamilier, idrettsforeninger og skolekorps strandet p flere flyplasser. S langt har Norwegians respons til pressens omtale bde p spalteplass og lederplass vrt beklagelser med lfter om bot og bedring, inkludert fast ansettelse av flere piloter (som kan sees p selskapets karrieresider p nettet).

Likevel har flere reisende tilsynelatende en tendens til glemme fjorrets kanselleringer nr sommerferien planlegges og lar seg forfre av lavprisselskapenes forlokkende lave priser. Norwegians stabile passasjervekst over flere r kan gi inntrykk av nettopp dette. Selv om pressens omtale av Norwegian som nevnt har vrt negativ, har responsen i kommentarfeltene vrt litt mer blandet. Flere lesere tar Norwegian i forsvar og argumenterer at selskapet fr urettferdig mye pepper i forhold til andre flyselskaper nr kansellering og overbooking forekommer. P en spalteplass hvor VGs lesere kan dele sine drlige reiseopplevelser kritiseres flere kjente og tradisjonelle flyseselskaper for manglende informasjon og drlig service ved overbooking og kansellering.

Uansett hvilket flyselskap som kansellerer og/eller overbooker tar man en risiko i tap av omdmme og inntekter nr det gr galt, selv om man i markedsfring lrer at noen mener at det er "no such thing as bad publicity". Enhver kunde som ikke fr det han eller hun betaler for vil med rette uttrykke skuffelse og sinne uansett hvilket produkt eller tjeneste som ikke blir levert. Da er det en selvflge at leverandren forplikter seg til ta ansvar. Dersom et flyselskap bommer ofte nok, vil det fr eller senere komme reaksjoner bde fra passasjerer og aksjonrer. Selv om omsetning for mange lavprisaktrer og tradisjonelle flyselskaper er kende med dagens lave oljepriser, uttrykker flere aksje- og brsanalytikere bekymring over at inntjening per passasjer er synkende.

Uansett er prispresset fortsatt hyt etter flere tir med lavprisfly i Europa og Nord-Amerika. I tillegg til at ethvert flyselskap (som enhver produkt- og tjenesteleverandr) har et ansvar for levere det kundene betaler for, br kanskje reisende ogs sprre seg selv hva de er villige til betale (eller ofre om man vil) for opprettholde (eller ytterligere redusere) dagens prisniv for flyturen til drmmeferien.

Relaterte artikler:

http://www.nettavisen.no/mener/norwegian-er-farlig-nr-ved-a-lure-passasjerene/3423353037.html

Norges eldste kommersielle flyplass er 80 r

Som Norges frste kommersielle lufthavn med rullebane av betong ble Stavanger lufthavn, Sola offisielt pnet av Hans Majestet Kong Haakon VII over to regntunge dager i slutten av mai 1937. Siden da har Sola, etter mange opp- og nedturer, vokst seg til bli en viktig internasjonal flyplass i Norden. Helgen 10. og 11. juni ble 80-ringen feiret med et storsltt flystevne med flyakrobatikk og utstillinger. Luftfartsbloggen var til stede p stevnets frste dag, og kom blant annet i samtale med to herrer som hadde opplevd flyplasspningen som barn for 80 r siden.

Utstilling

Luftfartsbloggen ankom stevneomrdet tidlig lrdag formiddag sammen med fotograf Kjell Ringstrand, morgentken lettet og det sedvanlige vestlandske regnvret uteble. P stevneomrdet sto mange fly og helikoptere til utstilling. Blant disse var en militr versjon av langdistanseflyet DC-10 fra det nederlandske luftforsvaret, Eurofighter, F-16 fra det norske Luftforsvaret, klassiske fly og mikrofly. Et trekkplaster blant flyene var Boeing 737-800-baserte P-8 Poseidon (i US Navys farger), som Luftforsvaret har bestilt som arvtager etter Orion-flyene. Boeing hadde ogs stand i hangaren ved siden av med videoer og bilder. Helikopterfabrikanten Sikorsky kunne ogs tilby publikum tilsvarende og CHC Helikopterservice og Bristow stilte med hver sitt Sikorsky S-92 helikopter, som frakter oljearbeidere fra land til installasjoner i Nordsjen. Et trekkplaster blant helikopterne var Luftforsvarets nye AW101 redningshelikopter, som skal erstatte Sea King-flten.

 

Boeing P-8 Poseidon skal erstatte Forsvarets Orion-fly. Foto: Stian Sangvig

Oppvisning

I lpet av dagen fant en rekke oppvisninger sted med klassiske (for eksempel Catalina, Spitfire og Saab Safir) og operative fly (Lockheed C-130 Hercules, F-16 og en Boeing 737-800 fra Norwegian), samt falskjermhopping av Stavanger Fallskjermklubb fra en DC-3 Dakota. I tillegg stilte Frecce Triccolore fra det italienske Luftforsvaret, Breitling Jet Team fra Sveits og norske Yellow Sparrows display team (fire Saab Safari treningsfly) opp med akrobatikkshow til glede for publikum. Et tungt skydekke dempet italienernes show noe, men man fikk se imponerende formasjoner fra dem. 'Speakers' Morten Nesvik fra NRK Rogaland og pilot Rolf Liland holdt publikum informert om dagens hendelser p en informative og underholdende mte.


Italienske Freccia Triccolore i formasjon over stevneomrdet. Foto: Kjell Ringstrand

Historisk tilbakeblikk

Etter at Frecce Triccolore avsluttet sin oppvisning for dagen satte Luftfartsbloggen seg ned med pensjonist og tidligere Oberstlytnant Carl Johan Raugstad, som var til stede p pningen av flyplassen for over 80 r siden, og kunne sledes bidra med et historisk perspektiv. Raugstad hadde en glitrende karriere i Luftforsvaret, og pensjonerte seg etter 40 rs tjeneste i februar 1989. Pensjonist og tidligere eier av den tradisjonsrike og n nedlagte klesforretningen Hauge p Torget i hjertet av Stavanger kom innom senere og deltok i samtalen. Selv om de ikke hadde rundet ti r, husker begge pningsstevnet godt. "Jeg husker spesielt godt det store tyske Junker-flyet Feldmarschall von Hindenburg og den tragiske ddsulykken som satte en br stopper for resten av pningsstevnet p dets andre dag," mimret Raugtad. "Selv husker jeg godt Kongens pning og alle menneskene som mtte opp til tross for det drlige vret," kommenterte Hauge.


Per Hauge (t.v.) og Carl Johan Raugstad var til stede da flyplassen pnet i mai 1937. Foto: Stian Sangvig

Stavanger Lufthavn, Sola i dag

Mellom oppvisninger landet og lettet passasjerfly fra selskaper som Norwegian, SAS, Widere, British Airways og KLM fra og til destinasjoner i inn- og utland. Aktrer som Icelandair, AirBaltic, Vueling og Wizz flyr ogs til Sola. Dette minner om at Stavanger lufthavn er en travel lufthavn i nordisk mlestokk med ca. 4,5 millioner passasjerer i ret. En annen fjr i hatten for Sola er Lufthansas ukentlige fraktrute fra Houston til Sola med en Boeing 777-F, og lrdag gjorde Lufthansa en 'low pass' for publikum fr det store fraktflyet landet som normalt. "Denne utviklingen er en refleksjon av Stavanger-regionens betydning som Norges oljehovedstad, og oljepriser vil nok fortsette pvirke rutetilbudet fra Sola en stund fremover," konkluderte Raugstad.

Boeing 777-F fra Lufthansa Cargo i 'low pass' over stevneomrdet. Foto: Kjell Ringstrand

Norwegians inntreden i Argentina markerer politisk veiskille

OSLO 20160609.
Kong Harald tar imot Argentinas nye ambassadr Monica Liliana Maria Victoria Dinucci til hytidelig audiens p slottet torsdag.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Utgende ambassadr Monica Dinucci (t.h.) mter HM Kong Harald V (t.v). Foti: NTB Scanpix
 

Monica Dinucci har vrt Argentinas ambassadr i Oslo det siste ret. Innen hun returnerer til hjemlandet i midten av juni deler hun sine tanker om argentinsk luftfartspolitikk i forbindelse med Norwegians inntreden i det argentinske markedet innen utgangen av 2017. "Vi nsker Norwegian velkommen til landet vrt, og vr luftfartspolitikk er et resultat av en strre politisk omveltning siden President Mauricio Macri og hans regjering ble valgt," forklarer Dinucci. 

Siden konomien kollapset med smertefull devaluering i 2001 har Argentina vrt gjennom vanskelige konomiske tider. Regjeringen til tidligere og n avdde President Nestor Kirchner og senere hans kone og enke Cristina Fernandez de Kirchner styrte landet i 12 r, og forskte bygge opp landet og beskytte landets valuta (peso) med proteksjonistiske virkemidler som hye importbarrierer og restriskjoner som gjorde det vanskelig for vanlige argentinere veskle inn pengene sine i Dollar eller Euro. Resultatet var en dynamisk og fryktls svartebrs, hyppig devaluering, stigende inflasjon og priser, samt redusert tilgang for Argentina til internasjonale kredittmarkeder. I tillegg vegret internasjonale bedrifter seg for investere i landet.

Ved siste presidentvalg i November 2015 hadde flertallet av Argentinas befolkning ftt nok og valgte tidligere forretningsmann og provinsguvernr Mauricio Macri fra hans nye politiske parti PRO til landets nye president. "En viktig oppgave var og er vise at Argentina var klare til returnere til verdensmarkedet p like primisser som andre land, slik at vi kan tiltrekke oss ndvendige investeringer for bygge opp landet," fortsetter Dinucci.

I forbindelse med luftfart og samferdsel generelt har Norwegians administrerende direktr Bjrn Kjos beskrevet Argentina som en "uslepen diamant" i den forstand at det er plass til flere aktrer. I tillegg til at markedet domineres av statseide Aerolineas Argentinas (medlem av SkyTeam-alliansen  sammen med Air France-KLM) og brasiliansk-chilenske LATAM (medlem av oneworld-alliansen sammen med British Airways og Finnair), er prisene p flybilletter s hye at argentinere flest foretrekker reise timevis med sin egen bil eller med buss. Lavprisfly er i s mte et nytt konsept i Argentina og store deler av Latin-Amerika.

Norwegian er ikke det eneste lavprisselskapet som har oppdaget den "uslepne diamanten". Andre nye selskaper inkluderer FlyBondi (som drives av flyselsapgrnder og tidligere JPMorgan Chase-medarbeider Julian Cook) og Alas del Sur. "Dette er et resultat av Argentinas gradvise overgang fra et proteksjonistisk marked til et pent marked," sier Dinucci. "I tillegg er det avgjrende ha en effektiv transportinfrastruktur for bde passasjerer og frakt for bygge opp konomien slik vi nsker," fortsetter ambassadren.

Argentinsk luftfart, derimot,  regulert og ethvert flyselskap m formelt ske om tillatelse om kunne pne en ny flyrute i Argentina. Man har ingen planer om en snarling liberarisering av markedet som ligner den som fant sted i USA i 1978 eller i EU i 1992. Tilsvarende er det ingen planer om (del)privatisering av Aerolineas Argentinas. "Selv om vi nsker en snarling gjenpning av den argentinske konomien er det viktig at vi tar denne prosessen gradvis, slik at bde eksisterende  og nye aktrer har mulighet til tilpasse seg p en hndterbar og produktiv mte," konkluderer Dinucci.

Prosessen er uansett i gang, og allerede innen slutten av 2017 vil bde argentinske og utenlandske tilreisende passasjerer ha et helt annet utvalg av flyselsaper og flyruter i Argentina enn i dag.

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller frste innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget fr.

Trenger du litt starthjelp finner du vre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vr engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
nsker du gjre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjr det lettere finne innlegg om akkurat det temaet du sker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vrt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkr for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

N som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vr dog oppmerksom p at det alltid m vre minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Nr du skal logge inn neste gang kan du gjre det fra vr forside p http://blogg.no/.

 

Vi hper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkr | om oss | kontakt oss | infobloggen